tisdag 22 januari 2008

Är jag Gamla Testamentets Miriam ?

Det går att skapa en blogg även för alla som har fyllt 75 år. Jag vill inte känna mig dum inför mina barnbarn, som behandlar sina datorer på samma kärleksfulla sätt som jag lekte med min nalle när jag var liten.

Jag bor i Hägersten, som är en förort åt sydväst i Stockholm. Som barn bodde jag vid Linnéplatsen i Göteborg. Utanför mitt fönster skramlade spårvagnarna fram och deras pingla lät som en koskälla på en gammal kossa, som av misstag kommit in i sta´n.

När jag träffar både nya och gamla vänner, som liksom jag har vuxit upp med Bibel, Psalmbok och katekes, får jag veta att jag påminner mycket om Moses syster Miriam. Jag har gått i täten för demonstrationståg för seniorernas rätt till bra bostäder och när jag upplever att maktens människor bär sig dumt åt säger jag ifrån. När jag sa emot mina föräldrar hotade de alltid med att Gud Fader skulle straffa mig med spetälska. Miriam drabbades ju av detta när hon tyckte att hennes bror Moses inte skulle ta sig en andra syster.

Just nu skriver jag ner mina minnen och det jag drömde om som barn. Det var krig och ont om skor. Jag har kallat min berättelse för Miriam - Barfotabarn i livet.

Vad mer om mig själv ? Jag är gymets äldsta pantertant och lyfter skrot tillsammans med stadiga tyngdlyftare och läckra långdistansflickor. Detta är underbart, tänk att kunna mötas över generationsgränserna med ett par hantlar i händerna.